4 octombrie 2024

​Ministerul Afacerilor Externe (MAE) va avea până la sfârșitul acestui an un sistem IT bazat pe Inteligența Artificială (IA) care va monitoriza în timp real conținutul online de pe platformele de social media, site-uri de știri, blog-uri, dar și conturile celor mai influenți influenceri – jurnaliști, celebrități și demnitari. Scopul este „detectarea, analizarea și combaterea dezinformării și a propagandei„.

MAE a stabilit în data de 17 octombrie 2023 câștigătorul licitației pentru furnizarea acestui sistem IT, contract cu o valoare totală de peste 3,19 milioane de lei, arată datele din Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP).

Este vorba de firma Mware Solutions, care a depus singura ofertă în cadrul acestei licitații.

Aceasta după ce o procedură similară a fost anulată în 21 august 2023 pe motiv că „au fost depuse numai oferte inacceptabile si/sau neconforme”.

Cine controlează firma care va furniza sistemul IA către MAE

Mware Solutions este controlată de următorii acționari: Simpleminds Capital SRL (68,4%), Chirila dan Alexandru (8,9%), Zerotoone Investment SRL (8,9%), Evergent Investments SA (5,6%), Winners Holding Investments SRL (4,7%), Mobisoft SRL (2,7%) și Mitrica Constantinescu Cristian (0,8%), potrivit datelor Termene.ro.

Mware Solutions are 3 administratori, respectiv Burcă Flavius Liviu, Oancea Ovidiu și Vasile Bogdan Cristian.

Simpleminds Capital SRL este controlată de Burcă Flavius Liviu (52,17%) și Oancea Ovidiu (47,83%).

Ce trebuie să asigure sistemul IT

Sistemul IT ar trebui pus la dispoziție până cel târziu la data de 20 decembrie 2023, se arată în anunțul din SEAP.

  • „Obiectul contractului îl constituie achiziția de servicii IT pentru dezvoltarea unui instrument informatic sub forma unei platforme integrate, bazată pe algoritmi avansați de inteligență artificială pentru analizarea și verificarea conținutului online, ce va putea determina originea acestuia, în vederea detectării, analizării, identificării și combaterii dezinformării din mediul online, contribuind la luarea unor decizii clare pentru contracararea propagandei și dezinformării în mediul on-line, în domeniile de responsabilitate ale Ministerului Afacerilor Externe.
  • Totodată se vor achiziționa și serviciile de instruire aferente pregătirii personalului propriu în folosirea instrumentului IT dezvoltat. (..)
  • În cadrul procesului de colectare a datelor din surse de tip Facebook, Twitter etc, unde procesul presupune interacțiune specifică cu respectivele sisteme, pe perioada de garanție și suport a instrumentului livrat, modulele de colectare vor fi dezvoltate și livrate pentru a asigura un volum de minimum 500GB date colectate pe lună, fără costuri suplimentare pentru MAE”, se arată în caietul de sarcini.

Instrumentul IT va fi o soluție bazată pe un portal web în care reprezentanții desemnați din cadrul MAE vor accesa datele și informațiile necesare.

Acesta trebuie sa includă mai multe capabilități, printre care:

Analiza stărilor emoționale induse de un articol

  • Sistemul va atribui automat tipul stării emoționale induse de un articol (pozitiva, negativa, neutra) cel puțin în limbile română și engleză, și va permite analiza acestora în funcție de canalul media, tendințe, subiecte, etc. (..)
  • Totodată, ofertantul va trebui să prezinte dovezi clare de existență la momentul ofertării a modulului de analiză a stării emoționale induse de un articol și pentru minim limbile spaniolă, italiană, rusă, franceză, germană portugheză, maghiară, ce vor putea fi achiziționate de MAE, ulterior finalizării și punerii în producție a instrumentului IT.

Analiză influenceri și profile

Identificarea celor mai activi/ influenți autori, surse de top și comunități online.

Creare a unui profil de influencer:

  • Nume utilizator
  • Număr de postări per subiect
  • Număr de articole clasificate în funcție de starea indusă de un articol (pozitiv, negativ sau neutru) atribuite postărilor
  • Număr de urmăritori

Conturile influencerilor de pe diferite platforme vor fi unificate într-un singur profil de influencer (ex. profile de jurnalisti, celebrități, demnitari). Unificarea se va face în baza unor atribuite comune sau a gradului de similaritate al imaginilor de profil.

Listare top 10 influenceri pentru diferite subiecte/categorii.

Cei mai populari autori

  • Scopul acestei secțiuni este de oferi utilizatorilor posibilitatea de a identifica cele mai populare profile care menționează cuvintele și frazele cheie monitorizate.
  • Un autor influent cu o acoperire socială considerabilă are cu siguranță un public uriaș, cu o expunere masivă în social media și, pur și simplu, ajung la mai mulți oameni care ar putea fi interesanți și merită verificați.
  • Secțiunea va include o listă cu cei mai populari 50 autori, în funcție de scorul de influență și acoperirea socială (cu posibilitatea de vizualizare a întregii liste) (…)

Cele mai active site-uri

O lista cu cele mai active site-uri care conțin frazele monitorizate

Numele site-ului

– Numărul de mențiuni

Se pot afișa primele 10 site-uri, cu posibilitatea de a deschide lista completă.

Cele mai influente site-uri

O listă cu cele mai influente domenii care conțin frazele monitorizate

– Numele domeniului

– Scorul de influență

– Numărul estimat de vizitatori (etc.)

Lasă un răspuns