De Elena Radu, avocat
Folosindu-se de subiecte care creează emoție socială, pentru binele nostru, se propun și au fost adoptate tot felul de Regulamente UE care sunt direct aplicabile și obligatorii în toate statele UE.
Prin astfel de regulamente, sub pretextul eliminării sau reducerii subiectelor care creează emoție socială, se introduc diverse norme prin care suntem verificați, monitorizați, supravegheați în permanență că poate descoperă ceva cu ocazia supravegherii în masă.
De obicei, se folosesc de infracțiunile grave care creează emoție socială puternică: terorism, trafic de persoane, pornografie infantilă etc, care ne generează revoltă, repulsie, atunci când auzim de astfel de cazuri.
Sub pretextul combaterii, eliminării, reducerii unor astfel de infracțiuni se adoptă regulamente prin care diverși furnizori de bunuri și servicii trebuie să colecteze date și informații și să le transmită, la cerere, diverselor autorități, să ne monitorizeze conversațiile, corespondența, indiferent de tipul de serviciu folosit (telefonie, chat, e-mail, rețele sociale etc) că poate cumva detectează fapte care pot constitui astfel de infracțiuni și să informeze instituțiilor abilitate.
De exemplu, în mai 2022, Comisia Europeană a depus în Parlamentul European o Propunere de Regulament de stabilire a normelor de prevenire și combatere a abuzului sexual asupra copiilor, COM(2022) 209 final.
Termenul folosit pentru acest regulament este: CSAR.
Motivul invocat pentru inițierea acestei propuneri de regulament a fost acela de a detecta ”prădătorii sexuali” și să fie protejați copiii împotriva abuzului sexual. Un scop nobil, aparent.
Însă, temei de drept nu prea au găsit în tratatele UE. Așa că au invocat ca temei juridic celebrul art. 114 din TFUE (apropierea legislațiilor pe piața internă), invocând că acest articol ”constituie temeiul juridic adecvat pentru un regulament care vizează armonizarea cerințelor impuse furnizorilor de servicii online relevante pe piața unică digitală. După cum s-a menționat mai sus, au început să apară bariere în calea pieței unice digitale a serviciilor ca urmare a introducerii de către unele state membre a unor norme naționale divergente de prevenire și combatere a abuzului sexual online asupra copiilor.
Regulamentul propus urmărește să elimine aceste divergențe existente și previne apariția unor obstacole viitoare care ar rezulta din elaborarea în continuare a unor astfel de norme naționale. Având în vedere caracterul transfrontalier intrinsec al furnizării de servicii online, lipsa de acțiune a UE care lasă loc unui cadru de reglementare fragmentat la nivel național ar genera o povară pentru furnizorii care trebuie să respecte seturi divergente de norme naționale și ar crea condiții inegale pentru furnizorii din întreaga UE, precum și posibile lacune.”
Câteva probleme pe care le va genera acest Regulament CSAR, dacă va fi votat:
-a) orice furnizor de de servicii de găzduire sau furnizor de servicii de comunicații interpersonale poate să primească ordin de detectare referitor la diseminarea de materiale cunoscute care conțin abuzuri sexuale asupra copiilor sau ordin de detectare privind ademenirea copiilor pentru o perioadă de 12 sau 24 luni, care poate fi reînnoită.
La primirea unui astfel de ordin de detectare, furnizorul trebuie să îl execute prin instalarea și utilizarea de tehnologii.
Cum ”dezaxații” pot să folosească orice mijloc de comunicare, orice furnizor de servicii de găzduire sau de comunicații interpersonale poate să primească un astfel de ordin și să fie obligat să folosească tehnologii pentru monitorizarea tuturor utilizatorilor.
Va permite autorităților să monitorizeze conversațiile oricărei persoane. Scanarea mesajelor private ale oamenilor fără un motiv legitim este o practică intruzivă ce distruge siguranța și încrederea în comunicațiile noastre online. Această practică va afecta – în mod fundamental – criptarea end-to-end, o tehnologie ce permite tuturor, inclusiv jurnaliștilor, activiștilor, instituțiilor atât private cât și publice, și chiar și functionarilor publici să comunice în siguranță.
Se introduc, astfel, măsuri de scanare a mesajelor private, transformând pe oricine într-un suspect, compromițând criptarea end-to-end și deschizând porțile cenzurii și represiunii online.
- b) recomandă utilizarea inteligenței artificiale (IA) pentru a detecta materiale conținând abuzuri împotriva minorilor (termenul folosit este ”tehnologii de detectare”).
Dar IA, în mod inevitabil, semnalizează eronat de multe ori conținut complet legal. Astfel de conținut poate fi o poză de familie de la plajă, sau imaginea nepoțelului din cadă trimisă bunicii.
Am tot văzut în ultimii ani cum IA-ul Facebook, blochează orice utilizator, că i se pare lui că din conținutul unei postări s-ar încălca ”standardele comunității”, chiar dacă în postare sunt preluate informații de pe site-urile și paginile oficiale ale instituțiilor și autorităților publice (sau sunt puse link-uri la astfel de site-uri).
Chiar daca nu ai greșit cu nimic, mai devreme sau mai târziu vei fi raportat autorităților.
De ex, în Irlanda, poliția a păstrat în mod ilegal rapoarte despre oameni nevinovați, care au fost achitați de orice suspiciune potrivit căreia ar fi produs sau partajat conținut ilegal. Acesta ar putea fi viitorul peste tot.
Cu alte cuvinte, prin acest regulament CSAR se introduc măsuri de supraveghere în masă, sub pretextul identificării infracțiunilor de abuz sexual al minorilor, în loc să se concentreze pe abordări alternative, structurale pentru a ataca rădăcina reală a acestei oribile infracțiuni.
Această propunere de regulament se află, în prezent, în Comisiile care sunt responsabile pentru poziția Parlamentului European, IMCO și LIBE, care negociază CSAR.
Europarlamentarii romani care joacă un role cheie in dosarul CSAR sunt :
Maria Grapini (maria.grapini@europarl.europa.eu)
Vlad-Marius Botoş (vlad-marius.botos@europarl.europa.eu).
Contactati-i și solicitați-le să se opună propunerii Comisiei Europene privind regulamentul despre abuzul sexual asupra copiilor (CSAR).
Propunerea de Regulament CSAR: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/HTML/?uri=CELEX:52022PC0209&from=EN