14 iunie 2024

PNL a plătit anul trecut 45,9 milioane de lei (9 milioane de euro) către trei agenții de publicitate pentru apariția unor articole favorabile pe diferite site-uri. O singură agenție a încasat aproape 41 de milioane de lei. Membrii conducerii PNL, cu excepția lui Nicolae Ciucă și Lucian Bode, nu știu cum s-au utilizat banii, susțin surse din partid.

Scopul PNL este ca mesajele partidului să fie preluate de site-urile cu care încheie contracte, recunosc liderii liberali. Mecanismul este următorul: partidul primește bani de la bugetul de stat, încheie un contract cu o agenție intermediară, care are rolul de a încheia mai departe contracte cu site-urile, în special cele ale televiziunilor. Partidele încalcă legea dacă încheie contracte direct cu televiziunile în perioadele fără campanie electorală. Partidul controlează toată operațiunea, comandă articolele, iar site-urile raportează agenției și partidului ce știri a publicat în schimbul banilor. Articolele nu sunt marcate ca publicitate politică, cititorul nu este informat că materialul este plătit de liberali. Informația despre banii plătiți de PNL apare într-un răspuns transmis de biroul de comunicare al PNL la o solicitare Libertatea din 5 decembrie 2023, scrie 60m.ro.

Răspunsul liberalilor a venit pe 25 ianuarie 2024, la 51 de zile de la data solicitării. Legea privind accesul la informațiile de interes public prevede un termen de cel mult 30 de zile pentru oferirea unui răspuns. „Nicolae Ciucă a cerut să fie dat răspunsul după ce presa a insistat. Termenul legal era deja depășit, biroul de comunicare nu primea nimic de sus. Ciucă a cerut să fie trimis un răspuns, chiar dacă nu conține informațiile solicitate. Bode nu a dorit să dea un răspuns”, au dezvăluit surse din PNL pentru Libertatea.

Libertatea a solicitat informații despre site-urile cu care PNL are contract direct sau prin intermediul agențiilor pentru publicitate politică. Partidul Național Liberal nu a dat, în răspunsul oferit Libertatea, numele vreunui site care primește bani de la partid prin intermediul agențiilor intermediare. O investigație Libertatea din luna decembrie a dezvăluit că site-ul digi24.ro a încasat peste un milion de euro de la PNL de când în fruntea partidului au ajuns Nicolae Ciucă și Lucian Bode. O sumă importantă a primit-o și site-ul B1TV în 2022, un milion de euro.

Contractul s-a încheiat în vara lui 2022 din cauza atacurilor postului TV la adresa conducerii PNL, potrivit unor surse liberale. Site-urile antena3.ro și romaniatv.net au încasat și ele sute de mii de euro de la conducerea liberală. PNL invocă o clauză de confidențialitate. Cine sunt cele trei firme la care au ajuns banii publici Liberalii susțin, în răspunsul oficial, că respectă principiul transparenței și ar dori să informeze publicul, dar nu pot oferi informațiile solicitate din cauza unor „clauze de confidențialitate cuprinse în contracte”. Confidențialitatea a apărut însă în mandatul tandemului Ciucă – Bode, începând din aprilie 2022. În perioada în care PNL a fost condus de Ludovic Orban și Florin Cîțu, partidul a pus la dispoziția presei toate informațiile despre contractele încheiate pentru promovare, fără să invoce vreo clauză de confidențialitate.

Inventus Strategy Design SRL, administrată de Cosmin Ivănuș, a primit de la PNL 40.890.038 de lei anul trecut. Firma lui Ivănuș se ocupă de promovarea partidului pe marile site-uri naționale, iar colaborarea cu partidul a început în ianuarie 2022. Tandemul Ciucă – Bode a preluat conducerea PNL în aprilie 2022. Practic, agenția cumpără articole pozitive în numele partidului și la comanda acestuia. A doua firmă care a încasat bani de la PNL este V PR COMM Agency SRL. Contractul a fost în valoare de 3.665.557 de lei. Firma are drept misiune publicitatea politică în teritoriu, nu la site-urile cu impact național. O a treia companie, care este utilizată pentru campaniile de promovare, este Avandor Labs.

Suma încasată de la PNL, în 2023, este de 1,2 milioane de lei. Partidul a plătit și campanii pe Facebook, valoarea totală fiind de 231.326 de lei. PNL a încasat o subvenție de aproape 75 de milioane de lei în 2023. Din această sumă, 46 de milioane de lei au mers la capitolul presă și propagandă. Ce spune PNL că a cumpărat cu banii publici PNL susține, pentru Libertatea, că a ales să gestioneze bugetul alocat pentru servicii de promovare prin intermediul unor agenți care se ocupă de „media planning și media buying”. Se precizează că agențiile își desfășoară activitatea „în conformitate cu strategia și nevoile de comunicare transmise de PNL”.

„Obiectul contractelor este promovarea mesajelor PNL exclusiv în mediul online astfel: preluarea mesajelor principalilor comunicatori ai partidului, preluarea conținutului diseminat prin intermediul comunicatelor de presă, al social media și promovarea activității partidului și membrilor acestuia”, este răspunsul oferit de conducerea PNL prin intermediul biroului de comunicare la solicitarea Libertatea. PNL recunoaște astfel că site-urile mediatizează contracost ce comandă partidul. „Sumele cheltuite, precum și mixul de media variază de la o lună la alta în funcție de strategia de comunicare a partidului pentru luna respectivă”, conchide partidul.

Modul în care partidele folosesc banii este controlat anual de Curtea de Conturi și Autoritatea Electorală Permanentă. Ambele instituții sunt conduse de oameni susținuți de PSD: Toni Greblă și Mihai Busuioc. Controalele nu precizează niciodată cum s-au cheltuit banii, ci prezintă doar neregulile descoperite. Nicolae Ciucă a uitat ce a promis: PNL nu trebuie să opacizeze informațiile Președintele PNL, Nicolae Ciucă, a declarat, pe 13 decembrie 2023, întrebat de Libertatea despre contractele partidului cu presa, că și-a oferit „mereu disponibilitatea să pună cifrele pe masă” și că PNL va avea „toate datele în transparență”.

„Eu cred că este o problemă care trebuie clarificată și tranșată cât se poate de clar. PNL nu trebuie să opacizeze această situație”, afirma președintele PNL la mijlocul lunii decembrie. Ulterior, conducerea PNL a refuzat să răspundă, în termenul legal, la solicitarea Libertatea.

Primul partid care a refuzat să ofere informații despre modul în care utilizează banii publici a fost Partidul Social Democrat, sub conducerea lui Marcel Ciolacu. Deși a promis în mai multe intervenții publice că va transparentiza activitatea partidului și contractele cu presa, liderul PSD a ținut totul la secret. PSD poate fi considerat cel mai mare investitor în presă în ultimii doi ani, suma depășind 110 milioane de lei (22 milioane de euro). Libertatea a solicitat PSD informații despre contractele cu presa în ianuarie 2023, dar până în ianuarie 2024 nu a primit vreun răspuns la solicitare. Partidul are, potrivit mai multor surse politice, contracte prin intermediul unei agenții de publicitate cu site-urile digi24.r0, romaniatv.net, antena3.ro, dcnews.ro și stiripesurse.ro.

Ce prevede legea privind informațiile de interes public, dar și Constituția

Răspunsul PNL a venit după 51 de zile și numeroase insistențe din partea Libertatea pentru a primi un răspuns conform prevederilor legale. Conducerea partidului nu a informat că are nevoie de mai mult de zece zile pentru a oferi un răspuns. Legea 544/2001, privind liberul acces la informațiile de interes public, prevede la articolul 7: Autoritățile și instituțiile publice au obligația să răspundă în scris la solicitarea informațiilor de interes public în termen de 10 zile sau, după caz, în cel mult 30 de zile de la înregistrarea solicitării, în funcție de dificultatea, complexitatea, volumul lucrărilor documentare și de urgența solicitării.

În cazul în care durata necesară pentru identificarea și difuzarea informației solicitate depășește 10 zile, răspunsul va fi comunicat solicitantului în maximum 30 de zile, cu condiția înștiințării acestuia în scris despre acest fapt în termen de 10 zile. Constituția României prevede la articolul 31 că Dreptul persoanei de a avea acces la orice informaţie de interes public nu poate fi îngrădit.

Lasă un răspuns