Campania media abuzivă de vaccinare a fost reclamată la CNA pentru a fi eliminată de pe posturi.

Campania media abuzivă de vaccinare a fost reclamată la CNA pentru a fi eliminată de pe posturi.

Președintele Consiliului Național al Audiovizualului (CNA)
Membrilor CNA
CC: Colegiul Medicilor din România

Stimate Doamne și Domni,

Începând cu data de 27 decembrie 2020, Guvernul României, Ministerul Apărării Naționale, Ministerul Sănătății și alte instituții afiliate au lansat o campanie publicitară pentru vaccinarea românilor cu singurul medicament transmis de autoritățile UE României, vaccinul Comirnaty produs de companiile farmaceutice internaționale Pfizer-BioNTech. Spoturile realizate de Guvern în această campanie sunt transmise în mediul online, la posturi de radio și televiziune, cu încălcarea prevederilor legale, motiv pentru care vă solicităm să analizați prezenta cerere și să solicitați întreruperea imediată a transmisiilor spoturilor audio-video care sfidează legea.

Astfel, potrivit Ordinului Ministerului Sănătății 194 din 23 februarie 2015 privind aprobarea Normelor pentru evaluarea și avizarea publicității la medicamentele de uz uman, publicat în Monitorul Oficial Nr 168 din 11 martie 2015 – disponibil online, aici: https://www.anm.ro/_/ORDINE/ OMS_194_2015.pdf – La ARTICOLUL 52, PCT. 8, se stipulează că „Este interzisă difuzarea de materiale publicitare pentru medicamente sau tratamente prezentate sau recomandate de profesioniști în domeniul sănătății, organizații academice, științifice, fundații, de personalități ale vieții publice, culturale, științifice, sportive sau de alte persoane care, datorită celebrității lor, pot încuraja consumul acestor medicamente sau folosirea tratamentelor respective.”

În spoturile respective apar identificați patru medici, îndemnând voios la injectarea populației cu un produs medicamentos insuficient testat, potrivit chiar avertismentului producătorilor, din Prospectul medicamentului, respectiv: „Acest medicament face obiectul unei monitorizări suplimentare. Acest lucru va permite identificarea rapidă de noi informații referitoare la siguranță. Profesioniștii din domeniul sănătății sunt rugați să raporteze orice reacții adverse suspectate. Vezi pct. 4.8 pentru modul de raportare a reacțiilor adverse”.

Acești 4 (patru) medici care încalcă legea sunt: col. dr. Valeriu Gheorghiță de la Spitalul Militar Central Dr. Carol Davila și chiar coordonator al campaniei naționale de vaccinare, dr. Beatrice Mahler, manager la Institutul de Pneumoftiziologie Marius Nasta, dr. Mihai Craiu, medic pediatru la Institutul Național pentru Sănătatea Mamei și Copilului „Alessandrescu-Rusescu” și dr. Adrian Marinescu, medic primar la Institutul Național de Boli Infecțioase „Prof. Dr. Matei Balș”.

Mai mult, cel din urmă se dedă și la publicitate înșelătoare, sancționată prin același Ordin al Ministerului Sănătății cât și prin  Decizia CNA nr. 220 /2011 privind Codul de reglementare a conținutului audiovizual, cu modificările și completările ulterioare. Concret, la finalul spotului publicitar la unicul vaccin de pe piața din România, medicul în cauză afirmă că „Acest vaccin este sigur, este eficient și are foarte puține reacții adverse.”

Conform Prospectului/Rezumatului caracteristicilor medicamentului, care este disponibil online aici – https://www.ema.europa.eu/en/ documents/product-information/ comirnaty-epar-product- information_ro.pdf – vaccinul are cel puțin 13 reacții adverse, la care se mai adaugă alte câteva menționate în Raportul Agenției Europene a Medicamentului, disponibil aici – https://www.ema.europa.eu/en/ documents/assessment-report/ comirnaty-epar-public- assessment-report_en.pdf.

Este la mintea copiilor că cel puțin 13 reacții adverse nu pot fi considerate „foarte puține reacții adverse” decât dacă ți-ai propus să minți deliberat 19 milioane de români.

Pentru a intra în litera Legii, SECȚIUNEA a 4-a a Reglementărilor prevede la „ARTICOLUL 12 (1) Publicitatea pentru un medicament: a) trebuie să fie exactă, echilibrată, echitabilă, obiectivă și completă pentru a da posibilitatea celor cărora le este adresată să își formeze propria opinie cu privire la valoarea terapeutică a medicamentului în cauză; b) trebuie să se bazeze pe evaluarea actualizată a tuturor dovezilor relevante și să reflecte clar aceste dovezi; c) trebuie să încurajeze utilizarea rațională a medicamentului, prin prezentarea obiectivă a acestuia, fără a-i exagera proprietățile, calitățile terapeutice; d) nu trebuie să încurajeze automedicația sau utilizarea nerațională a medicamentului; e) nu trebuie să fie înșelătoare, subliminală sau să inducă în eroare prin distorsionare, exagerare, accentuare nejustificată, omisiune sau în orice alt mod; f) nu trebuie să sugereze că un medicament sau un ingredient activ are vreun merit, calitate sau proprietate specială, dacă acest lucru nu poate fi documentat științific; g) nu trebuie să prejudicieze respectul pentru demnitatea umană;”

În plus, colac peste pupăză, prin următorul ARTICOL, „13 (1) Se interzice publicitatea către publicul larg pentru medicamentele care: a) nu au autorizație de punere pe piață valabilă în România; b) se eliberează numai pe bază de prescripție medicală; (…)”.

Conform Prospectului vaccinului Comirnaty produs de Pfizer-BioNTech se scrie chiar la litera B: „CONDIȚII SAU RESTRICȚII PRIVIND FURNIZAREA ȘI UTILIZAREA – Medicament eliberat pe bază de prescripție medicală.”

Share

Lasă un răspuns